Kulcsszókutatás Keresőoptimalizálás Szövegírás SEO beállítások
Érdekel a keresőoptimalizálás?
Szeretnéd, hogy a honlapod nasgyobb forgalmat érjen el a keresőben?
Van egy honlapod, gyönyörű, letisztult dizájnnal, a termékeidet jól bemutatva és képekkel alátámasztva. De mégsem érted, miért nem találnak rád a megrendelők. Nincs forgalom a weboldalon, pedig jó sokat fizettél érte…
Ez a probléma sajnos sokszor előfordul.
Miért nincs forgalom a vadiúj honlapomon?
Az egyik ok, amiért a céges weboldal nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, egyszerű: nem foglalkoznak vele a gazdái. Megcsináltatták, és ezzel készen is van – gondolták. Jól van az úgy, hisz fent van minden fontos információ, elérhetőség, és az, hogy mivel foglalkoznak. Mi kell még ennél több?
A rossz hírem az, hogy egy ilyen egyszer elkészült oldallal nem sokra fogsz jutni még akkor sem, ha egyébként profin meg lett csinálva. Egy valamire való oldalt állandóan gondozni kell, mint egy házi kedvencet. Folyamatosan figyelni a látogatók tevékenységeit, és arra reflektálni. Ezen kívül a keresőmotorok az újdonságokat mindig előnyben részesítik, de a vevőid is értékelni fogják a mindig új híreket.
Nem kell nekem SEO…
A másik ok, amiért nem találnak rád a Google-ben az, hogy nincsen keresőoptimalizálva a weboldalad. Vagy csak kevéssé. Többen úgy vannak vele, hogy a SEO csak handabanda, pénzkidobás, elég csak a WordPress plugint jól kitölteni, és kész is. De ott legyen ám minden pötty zöld!
Sajnálatosan ez csak részigazság – vagy még annyi sem. A WP bővítmények csak iránymutatást adnak, merre indulj, de nem csinálják meg helyetted a beállításokat. (Ráadásul magyar nyelvterületen nem is működnek igazán jól, mert hát a magyar egy különleges nyelv, ugye?)
Többen még most is megkérdezik, hogy hová kell beírni a pluginba a kulcsszót, hogy jó helyezést érjen el a bejegyzés. Ilyenkor a „Meta keywords”-re gondolnak. Sajnos, el kell keserítsek mindenkit, ugyanis a Meta keywordsöt a Google 2009 óta nem veszi figyelembe. Ugyan meg lehet adni a programnak, hátrányunk nem lesz belőle. De miért is tennénk ilyet? Egyrészt időpocsékolás, másrészt beleég a kódba, ami a szemfüles vetélytársaknak puskát adhat, hogy meglássák, te mire próbálod optimalizálni az oldalt.
Konkurencia és kulcsszavak
Egy weboldal esetén a keresőoptimalizálást mindig Ádámtól és Évától kell kezdeni! Nagyon fontos megvizsgálni a konkurenciát, mert hozzájuk kell hasonlítani magad. Lehet neked akármilyen hiperszuper honlapod, ha a fő konkurenciád egy Emag vagy MediaMarkt. Kezdőként nem fogsz tudni velük ringbe szállni. Ilyenkor mást kell keresni és lentebbről indulni; és igen, nehéz lesz őket beelőzni…
Ha viszont olyan niche terméked van, ami még nem jelent meg a versenyszférában, néhány jól irányzott kulcsszóval azonnal piacvezetővé válhatsz. De ehhez is mindenképpen szükséges kívül-belül ismerned a versenytársakat.
Ha már kiválasztottad, kikkel szeretnél rivalizálni, kulcsfontosságú a kulcsszavak megtalálása. És itt nem csak a fő kulcsszavaidra kell koncentrálni – pl. „iskolatáska”, hanem az ú.n. longtailek használata is fontos – pl. „ergonomikus iskolatáska elsősöknek”. Ez hosszú elemző feladatokat ró a tulajdonosokra, akik sokszor nem úgy tekintenek rá, mint fontos házi feladatra.
A tartalmi SEO legfőbb alappillérei a megfelelő kulcsszavak alkalmazása. Pontosan és tudatosan kell felépíteni a weboldalad szövegezését, a blogot, és nem csak arról írni, ami épp eszedbe jut vagy te fontosnak tartasz. Meg kell vizsgálni a vásárlóid magatartását, hogy mi érdekli őket legjobban – majd arra reflektálni.
SEO szövegírás, tartalommarketing
A SEO szövegírás kifejezés egy bevett szókapcsolat, melyet netes berkekben használnak, és kifejezetten a kulcsszavak használatához kötődik.
Igazából egy külön „szakmának” nevezném, mert megannyi kreatív író, újságíró van, akik kitűnő munkát végeznek a saját területükön, de nem biztos, hogy a kulcsszavak pontos elhelyezéséhez és a címsorok megfelelő alkalmazásához is tökéletesen értenek. Persze az online világban egyre növekszik a keresőoptimalizált szövegek iránti kereslet, ezért a szakmák összefonódnak.
Egy megfelelően megtervezett webszövegnél, mely esetén szeretnénk figyelmet fordítani a SEO-ra is, meg kell keresni a számunkra legmegfelelőbb kulcsszavakat, és azokat az előnyös pozíciókba helyezni.
Fontos azt megjegyezni, hogy nem mindenki számára a legjobb, ha a legkézenfekvőbb kulcsszót helyezi fókuszba: például egy női ruha webáruháznál nem feltétlenül a „női ruha”, „szoknya”, „blúz” lesz az elsődleges, inkábbhosszabb kifejezésekre kell majd koncentrálni a jobb konverzió érdekében.
A szöveg hossza is meghatározó tényező. Hiába készítünk tökéletes leírást egy termékről, ha mások méginkább feldolgozták az anyagot, és részletesebb útmutatós, esetleg képeket, videókat csináltak ugyanarról az áruról.
Tehát a SEO szövegírás összetett feladat, több komponenst tell szem előtt tartani, hogy eredményeket érjünk el.
Az Elida segítségedre lehet, hogy megtaláld, pontosan mely szavakat, kifejezéseket használd az oldaladon és az egész online megjelenésedben.
Most nézzük megközelebbről, mi az a SEO?
A SEO (angolul Search Engine Optimization) az internetes keresőmotorok legmegfelelőbb kiszolgálását jelenti. Kifejezetten az organikus (tehát nem fizetett) megjelenésekre koncentrál, igyekszik minél jobban megtalálni a felhasználók keresési célját, és arra válaszolni. Minél jobban egybeesik a keresés végcélja és a cikk tartalma, a Google annál erősebb, minőségibb tartalomnak fogja vélni, és előbbre kerül az adott bejegyzés a találati listán, ezáltal több látogatást generál.
És itt álljunk meg egy pillanatra. A Google-t említettem. Igaz, több keresőrobot működik (pl. Yahoo, Bing, Yandex stb.), de jelenleg Magyarországon a Google szinte egyeduralkodó. A userek nagy többsége ezt használja, ezért a SEO szakemberek is a Google-t veszik bázisnak. Lehet, hogy az évek során ez változni fog, mert sokaknak nem tetszik a Google egyeduralma, de most erre kell koncentrálni. Ha nemzetközi vizeken evezünk, akkor is a Google-t kell figyelembe venni. Noha Amerikában jön fel a Bing és a Yahoo is, a keresések nagy többsége még mindig a Google-ön történik.
Nos, a fentebb leírtak viszonylag egyszerűen hangoznak: keressük meg, mi érdekli a hallgatót, írjunk rá egy jó cikket, és kész, mi leszünk az elsők. De sajnálatos módon ez manapság már nem elég (ellenben az internet indulásával). Rengeteg összetett momentum befolyásolja a helyezésünket a találati listán. Vannak örökérvényű dolgok, beállítások, melyeket érdemes betartani, de olyan szabályok is, melyek folyamatosan változnak, és lehet, hogy két év múlva már csak nevetünk rajta. Emellett a Google hét lakat alatt őrzi az indexelési folyamatának befolyásoló tényezőit, azokról csak cseppeket szivárogtat ki, melyek szintén gyakran módosulnak. Ezáltal nincsen bevált recept, mert igazából senki sem ismeri 100%-ig a Google algoritmusát.
A keresőoptimalizálás fókuszát szintén több irányból közelíthetjük meg.
Összpontosíthatunk kizárólag a szöveges tartalomra, de előtérbe helyezhetjük akár a képek, videók megtekintését is. Ha helyi vállalkozásunk van, a lokális SEO-ra kell fektetni a hangsúlyt, ha hírszolgáltatók vagyunk, az állandó, friss újdonságokra.
Teljesen másra kell figyelni egy webáruház keresőoptimalizálása során, mint egy szolgáltatás vagy hírportál esetében. Továbbá figyelembe kell venni a témánkat is. Máshogy fogunk fogalmazni egy fogyókúrás tabletta értékesítése kapcsán és máshogy egy CNC eszterga javítási útmutatója esetén. Mindig szem előtt kell tartanunk a célközönségünk igényeit és az adott szakterület sajátosságait.
Technikai beállítások
Valamennyi utánajárás után szinte bárki meg tudja csinálni a weboldalak alapvető technikai SEO beállításait. Használja a címsorokat, title, meta leírásokat, tömöríti a képeket stb.
Azonban vannak sokkal mélyebb, már-már programozást igénylő feladatok, amikhet előnyt jelenhet, ha kérünk segítséget.
Már a tárhely kiválasztása is okozhat gondokat. Ha egy lassú szervert választunk (mert pl. olcsó), nem valószínű, hogy az oldalunk fogja tudni produkálni az elvárt sebességet. Pedig 2021 nyarától már az is rangsorolási tényező.
Fontos, hogy legyen SSL-tanúsítványunk, mely segíti a biztonságos böngészést.
De ezen kívül temérdek dologra oda kell még figyelni (pl. átirányítások, 404-es oldalak, belső linkelés stb.), melyben érdemes szakember támogatását igénybe venni.
Linképítés
A linképítés az egyik leghatásosabb módszer, hogy fejlesszük a weboldalunkat.
A linképítés lényege, hogy külső források (linkek az oldalunkra mutassanak) igénybevételével megerősítsük a saját honlapunk „megbízhatóságát” a Google szemében.
Ha az oldalunkra sok jónak dedikált domainről kapunk bejövő linket, egyre erősebbé válhatunk, mert szakértőnek fogunk látszani.
Két fő szempontot kell szem előtt tartani:
- Az URL legyen releváns a témánkra
- Jó besorolású domainről származzon
SEO vs. PPC
Hogy eloszlassak néhány tévhitet, igyekszem most bemutatni a SEO és a PPC kampányok közötti különbséget és az összefonódásokat.
A PPC („pay per click”) egy fizetett hirdetés. A nevéből adódóan a tulajdonos a kattintásokért fizet. Azaz, ha megjelenik a hirdetés és a felhasználó rákattint, azért számláz a keresőmotor, de akár a Facebook is. Ha nincs kattintás, nincs fizetés sem.
Azonban a hirdetések háza táján is hatalmas a versengés, a Google-nek pedig valamiből fent kell tartania magát, ezért igyekszik a lehető legtöbb pénzt elkérni a ragsoroltaktól. Az, hogy adott kulcsszóra melyik hirdetés kerüljön legelőbbre, szintén több tényező befolyásolja. Számít a hirdetés minősége, a relevanciája, és felajánlott pénzösszeg. Akinél mindhárom tétel a legjobb, ő lesz az első a listában.
Mint tudjuk, a találati lista első helyezettjét a userek kb. 70%-a nyitja meg. A másodikat további 20%, így a maradék 10% oszlik el a többi versenyző között. A második oldalra már csak kevesen lapoznak. Általában csak azok, akik nem találták meg a kérdésükre tett választ az elején. Ezért rendkívül fontos, hogy minél előbb kapjunk helyet. Egyes cégek pedig horribilis összegeket képesek hirdetésekre szánni – aminek természetesen az eredménye is megmutatkozik.
A PPC és a SEO kézen fogva jár.
Hogy miért? Ugyan a PPC-ért fizetünk, mégsem jár automatikusan a megjelenés. Ugyanúgy fontos ismernünk a kulcsszavainkat, hogy mire keresnek az emberek, mert a hirdetésekben azokat kell megcéloznunk. Továbbá a rangsorolási tényezőt befolyásolja a cikk minősége is, ezért itt is fontos a jó, szakértői tartalom. Azáltal a PPC-ben is előbbre kerülhetünk. Tehát mindkét megjelenési forma fundamentuma ugyanaz.
Vizsgáljuk meg a SEO és PPC közti különbségeket:

A keresőoptimalizálás egy ingyenes eszköz.
Bárki számára elérhető, akár magad is meg tudod csinálni, ha sok időt szánsz rá. Persze a SEO ügynökségek sokkal profibban kezelik a dolgokat és rutinból készítik el az elemzéseket, szövegeket, ennek az ára is megvan. De a lényeg, hogy nem kötelező érte perkálni.
Ezzel szemben a fizetett hirdetések csak akkor jelennek meg, ha – a nevéből is adódóan – fizetünk érte.
Ha nincs rá pénzünk, nincs PPC.
A SEO hatása igen hosszú távú.
Az adott cikket egyszer kell létrehozni megfelelő minőségben, és ha felkerülünk a találati lista előkelő helyére, azt már csak meg kell tartanunk. Normál esetben akár évekig is megmaradhat a helyezés, esetleg a Google algoritmus-frissítései befolyásolhatják. Na meg persze, ha jön egy konkurencia, aki még nálunk is jobb tartalmat gyárt. De ilyenkor erre válaszolván kiegészíthetjük a saját anyagunkat, hogy ismét előnyhöz jussunk.
A fizetett hirdetések esetén a siker sajnos tiszavirág-életű.
Kizárólag addig tart, amíg van pénz a számlánkon. Ha egyszer nem töltjük fel a folyószámlát, a hirdetésünknek azon nyomban hűlt helye lesz. Ezért erre nagyon oda kell figyelni, mert akár a hirdetések folytonossága is befolyásolhatja a helyezésünket.
A szakértővé válás kétségkívül rengeteg időt vesz igénybe.
Gondoljunk csak bele, meddig tart megtanulni egy szakmát. Ha mindent tudunk az adott témáról, még elő is kell adnunk, hogy bárki számára érthető legyen. Ha csak nem egy kifejezetten orvosoknak, tudósoknak szóló tematikában ténykedünk, a szövegeinket úgy kell megfogalmaznunk, hogy a laikusok számára is érthető legyen. Éppen ezért ugyan pénzbe nem kerül a SEO, az időnket elveszi. De a latin szólás szerint: „Festina lente” – lassan járj, tovább érsz!
A PPC kampányok esetén egy kattintásból van lehetőség azonnal ügyfelet szerezni.
Ezért én személy szerint azt szoktam javasolni, hogy főleg a kezdő vállalkozások párhuzamosan működtessenek SEO és PPC akciókat. A hirdetések jó esetben behoznak néhány vásárlót, amiből tudjuk finanszírozni a hosszabb távú elképzeléseinket, amelyek már maradandóbbak lesznek. Így a marketing terv komplex és megfontolt lehet, mely hozzájárul a sikeres stratégia felépítéséhez.